As-Syukr

Assalamualaikum sahabat semua!!Selamat pulang buat kawan2 dari PLKN!rindu korang!! ^_^


Ha,sempena result yang bakal keluar ni,banyak2 la kita doa semoga semuanya cemerlang.Actually,kita kena doa dari awal lagi kan,dan istiqamah berdoa,sehinggalah lepas dapat result pun kita kena doa dan bersyukur dengan apa saja keputusan yang kita terima. Ini kerana,apa yang Allah tentukan buat kita semuanya adalah yang TERRRRBAIK buat kita.Semuaaaaanya baik untuk kita.






Then,the most important thing for success in learning is As-Syukr (syukur) ! and actually not only in learning,but also in our life..


Allah says in Surah Ibrahim :


14:7 

Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih". (Surah Ibrahim:7)
Jadi,apa saja yang kita dapat,kita kena bersyukur.Jangan mengeluh walau sedikit pun.Bijak pandai berkata :


"Siapa yang tidak sabar dengan nikmat yang sedikit,dia tidak akan bersyukur dengan nikmat yang banyak."



Sahabat yang dikasihi kerana Allah,


Semua yang datang dari Allah,walaupun musibah mahupun nikmat,pasti ada hikmah di sebaliknya.Di sebalik musibah ada jannah! nikmat kadang2 menyebabkan kita lalai,tapi,musibah,mendekatkan diri kepada Allah.


Abu Dzar Al-Ghifari,merupakan antara sahabat2 Rasulullah,pernah ditanya tentang apa yang paling digemarinya,maka Abu Dzar pun menjawab bahwa :


"Saya suka lapar,kerana waktu saya lapar,hati saya lembut kepda Allah,saya suka kepada sakit,kerana waktu saya sakit,saya dapat pengampunan dosa daripada Allah dan saya suka akan mati,kerana apabila saya mati,saya dapat bertemu dgn Allah s.w.t."

Betapa hebatnya iman sahabat kan?Tidak mahukah kita mencontohi beliau?Renung2kan. :)




Jika kita menghadapi kegagalan,kita perlu reframing diri!Reframing maksudnya,muhasabah diri.Ketika kita gagal,jangan anggap gagal,tetapi,ianya yuran kepada kejayaan.Kegagalan diberikan kepada kita kerana kejayaan ditangguhkan!ha,ingat taw sahabat semua! 


erm,setakat ni sahaja post untuk result nanti.Good Luck semua!Apa2 pun,SMILE! ok? :)


illiqa'
wassalam.(^_^)